‘DEGIL TAK NAK PAKAI SPEC, NAK CONTACT LENS JUGA & INILAH AKIBATNYA’


Memandangkan tidak sedikit permintaan, aku kongsikan pengalaman aku terkena ulser kornea mata sebuah musim lalu.

Dari bln Jun, aku telah sakit mata dan beberapa banyak kali pula bertolak ke hospital dan ke klinik. Tetapi mereka tetap dengan keputusan tidak ada apa-apa yg berlaku kepada mata aku. Sehinggalah selepas hri raya yg dulu aku serta-merta tidak boleh terkena cahaya matahari yg amat sangat silau. Sakitnya seperti mata dicucuk.

Mata aku jadi merah, bengkak dan berair. Sakitnya? Cuma tuhan saja yg tahu. Aku bergegas konsisten bertolak ke hospital dan refer konsisten dirujuk terhadap pakar.

Kata doktor pakar, mata aku dah teruk. Ada ulat mungil, bakteria, nanah, kulat dan bermacam-macam type kuman yg membiak di mata.

Gambar yg lain aku tidak kongsikan kerana dia bakal membantukan selera makan kamu. Hehehe!

Apa yg membuatkan aku paling sedih adalah seandainya mereka bicara peratusan utk pulih merupakan 50/50. Ini kerana mata hitam aku telah nyaris putih keseluruhannya. Aku benar-benar tak kelihatan apa-apa kepada diwaktu itu. Menjadi aku admit di wad sewaktu dua pekan.

Asalnya aku memang lah kerap gunakan lens. Aku rabun jauh tapi tidak nak gunakan cermin mata. Disebabkan kedegilan aku sendiri, inilah akibat yg aku terima.

Sakitnya tangkap urat kepala hingga bengkak. Benar-benar tidak lena tidur dibuatnya. Sakit yg teramat-amat sakit.

Bagaimanapun, pengelihatan aku waktu ini telah pulih tapi step kerabunan sebelah mata kanan bertambah teruk. Sebelum kena ulser, 300, selepas kena bertambah 600, silau 350.

“Tebalnya degree!”

Menjadi, kamu memilih cermin mata atau contact lens? Kamu fikirlah sendiri.

Share on Google Plus

About Unknown

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment