Tun Mahathir Cuba Selamatkan Anak Lelaki Dari Dipenjarakan???!


Ya, anak Dr Mahathir yang lain akan menghadapi nasib yang lebih buruk daripada dipecat sebagai Menteri Besar. Ianya mungkin melibatkan penjara. Dan Dr Mahathir tidak mampu melakukan apa-apa melainkan Gani kembali sebagai Peguam Negara – dan ini  tidak akan berlaku walaupun satu juta tahun lagi.

Menurut Raja Petra Kamarudin melalui portal Malaysia Today,

Untuk memahami mengapa Tun Dr Mahathir Mohamad amat menentang pelantikan Peguam Negara Mohamed Apandi Ali yang menggantikan Abdul Gani Patail pada tahun lepas, kita perlu terlebih dahulu cuba memahami sedikit sejarah. Semua perkara ini bermula semasa apa yang kini dikenali sebagai Krisis Kehakiman 1988 Malaysia.

Pada tahun 1987, Dr Mahathir memenangi jawatan presiden parti menentang Tengku Razaleigh Hamzah dengan hanya 43 undi. penyokong Tengku Razaleigh, bagaimanapun, enggan menerima keputusan kerana dakwaan terdapat 78 perwakilan haram di kalangan 1,479 perwakilan. Dan mereka merasakan bahawa tanpa ‘perwakilan haram’ ini Tengku Razaleigh akan menang.

Penyokong Tengku Razaleigh menuntut agar pilihan raya baru diadakan manakala Dr Mahathir pula enggan kerana orang -orang beliau memberitahu bahawa pilihan raya kali kedua dia akan kalah. Malah, saya hadir dalam mesyuarat itu bersama dengan bapa Dr Wan Azizah Wan Ismail, Pak Wan, perkara itu dibincangkan dan pendapat pada ketika itu, Tengku Razaleigh kemungkinan besar akan menang kali kedua pilihan raya.

Perkara itu kemudian dibawa ke mahkamah dan Dr Mahathir yang kecewa berkata, “Badan kehakiman berkata, ‘Walaupun undang-undang tentang sesuatu perkara itu dalam fikiran kita namun fikiran anda adalah salah, dan kita mahu memberi tafsiran kita.’ Jika kita tidak bersetuju, mahkamah akan berkata, ‘kami akan mentafsirkan bertentangan pendapat kamu.’ … kita tahu apa yang kita mahu lakukan, tetapi apabila kita melakukannya, ia ditafsirkan dengan cara yang berbeza. “

Dr Mahathir kemudian menyerang apa yang beliau panggil ‘Black Sheep’ dalam badan kehakiman, Hakim Harun Hashim yang mengetuai kes UMNO menjadi salah seorang daripada mereka. Dr Mahathir kemudian memerintahkan Harun dipindahkan dari kuasa rayuan dan kuasa khas kes kepada jenayah komersial, seolah-olah simpan dalam peti sejuk bagi hakim yang ‘keras kepala’. Walau bagaimanapun, pemindahan itu hanya boleh berkuat kuasa sebaik sahaja kes Umno selesai dan tiada apa yang Dr Mahathir boleh lakukan tentang itu.

Dr Mahathir marah dengan apa yang beliau lihat sebagai peningkatan kebebasan badan kehakiman, dan pada tahun 1988, kerajaan membentangkan rang undang-undang di Parlimen untuk meminda Artikel 121 dan 145 Perlembagaan. Pindaan-pindaan ini telah melemahkan mahkamah terutama ‘kuasa kehakiman Persekutuan’, yang hanya berkuasa apabila Parlimen memberikan kebenaran. Peguam Negara juga telah diberi kuasa untuk menentukan tempat di mana kes-kes yang akan didengar.

Pendek kata, badan kehakiman hilang agak banyak kuasanya manakala Peguam Negara pula menjadi lebih kuat. Dan ini adalah cara Dr Mahathir akan memastikan bahawa dalam pada masa depan keadaan akan menyebelahi Mahathir, bukan menentangnya.

Tun Salleh Abas, Tuan Presiden ketika itu (kini dikenali sebagai Ketua Hakim Negara) Mahkamah Agung (kini dikenali sebagai Mahkamah Persekutuan), bersuara  untuk mempertahankan autonomi kehakiman. Salleh telah mengadakan mesyuarat sebanyak 20 hakim Persekutuan dan mereka mengambil keputusan untuk menulis surat kepada Yang di-Pertuan Agong dan raja-raja negeri masing-masing. Surat itu berkata, “Kami semua kecewa dengan pelbagai komen dan tuduhan yang dibuat oleh YAB Perdana Menteri terhadap Badan Kehakiman, bukan sahaja di luar tetapi di dalam Parlimen.”

Salleh mendakwa Dr Mahathir memanggil beliau untuk bermesyuarat dan menuduhnya berat sebelah dalam kes UMNO. Dr Mahathir kemudian menuntut peletakan jawatan Salleh dan menggantung serta-merta beliau daripada jawatannya sebagai Ketua Hakim Negara. Penggantungan itu kemudian secara “backdated” supaya membatalkan beberapa keputusan Salleh sebelum ini seperti dalam kes UMNO yang belum selesai.

Apa yang perlu perhatian khusus di sini adalah bahawa Salleh mendakwa bahawa Dr Mahathir yang memecat beliau, Dr Mahathir bagaimanapun berkata bahawa Agong yang telah memecat Salleh atas pertikaian yang melibatkan pengubahsuaian rumah Agong. Intinya, bagaimanapun, adalah bahawa Salleh dipecat, badan kehakiman hilang kuasanya, dan Peguam Negara menjadi lebih kuat, semua kerana Dr Mahathir mahu kawalan ke atas segala-galanya.

Gani Patail, yang diberi tugas untuk memastikan bahawa Anwar Ibrahim dihantar ke penjara dengan apa cara sekalipun, telah dilantik sebagai Peguam Negara pada tahun 2002 untuk menggantikan Ainum Mohd Saaid yang menjadi Peguam Negara hanya setahun sebelum itu. Gani sudah sangat tidak popular, dan apabila beliau dilantik sebagai Peguam Negara, Anwar Ibrahim mendakwa bahawa ini adalah ganjaran untuk mengenakan tuduhan palsu meliwat.

Walaupun pemecatan Salleh sebagai Ketua Hakim (ditambah dengan penggantungan dan / atau pemindahan hakim-hakim kanan lain yang terkenal) telah dilihat sebagai kematian badan kehakiman, perlantikan Gani sebagai Peguam Negara dilihat sebagai kematian keadilan. Itu adalah hari Malaysia menjadi salah satu lagi negara-negara dunia ketiga.

Malah, jenaka yang tersebar pada masa itu adalah seperti berikut:

Dr Mahathir melawat Arab Saudi dan telah diperkenalkan kepada Menteri Saudi Railway. “Mengapa anda mempunyai Menteri Railway apabila negara anda tidak mempunyai kereta api,” kata Dr Mahathir. “Nah, negara anda tidak mempunyai keadilan, mengapa anda mempunyai Menteri Kehakiman,” begitu jawapannya.

Dalam banyak-banyak dosa yang Dr Mahathir dikatakan telah lakukan dalam 22 tahun sebagai Perdana Menteri, apa yang dia lakukan kepada badan kehakiman dan sistem keadilan dikatakan yang paling teruk.1 Pemecatan Tun Salleh sebagai Ketua Hakim Negara dan perlantikan Gani sebagai Peguam Negara dianggap dalam sejarah sebagai titik perubahan untuk Malaysia sebagai negara yang mula jatuh ke cerun licin.

Dr Mahathir menegaskan sehingga ke hari ini bahawa dia tidak memecat Tun Salleh – Agong lakukan, kerana hanya Agong boleh berbuat demikian. Dengan itu juga bukan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang memecat Gani Patail – Agong lakukannya, kerana hanya Agong boleh berbuat demikian. Sepertimana Dr Mahathir tidak boleh mengambil alih kuasa Agong, Najib juga tidak boleh.

Tetapi mengapa Agong mahu Gani diganti? Mudah! Sama seperti dalam kes Menteri Besar sambilan Kedah Mukhriz, Gani juga Peguam Negara sambilan. Gani telah menghabiskan sebahagian besar waktunya di hospital untuk rawatan dialisis dan kurang daripada 50% daripada masanya, beliau menghabiskan di pejabat kerana dia terlalu sakit untuk memberi tumpuan 100% ke atas pekerjaannya.

Jadi mengapa ini begitu menyedihkan Dr Mahathir? Ia adalah keputusan yang di-Pertuan Agong, sama seperti keputusan untuk memecat Ketua Hakim Negara, Salleh, menurut apa yang Dr Mahathir memberitahu kita. Mengapa Dr Mahathir masih mahu Gani di pejabat dan mengapa dia begitu takut kepada Apandi?

Jawapannya adalah sangat mudah. Suruhanjaya Sekuriti (SC) sedang menyiasat anak Dr Mahathir, Mokhzani, bagi jenayah “insider trading”. Menurut undang-undang, kesalahan ini membawa hukuman penjara tidak melebihi 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM1 juta.

Dr Mahathir diberitahu bahawa SC mempunyai kes yang kukuh dan terdapat bukti yang cukup untuk Peguam Negara mendakwa. Jika Gani masih Peguam Negara maka dia boleh menutup kes ini. Dengan Apandi sebagai Peguam Negara, bagaimanapun, ini akan menjadi paling sukar.

Jadi ini adalah sebab mengapa Dr Mahathir mahu menjatuhkan Apandi. Dia mahu memburukkan Apandi dan membuat orang berfikir bahawa Peguam Negara adalah anjing kepada Najib. Kemudian, apabila kerajaan mendakwa Mokhzani, Dr Mahathir boleh melaungkan konspirasi politik seperti apa yang Anwar Ibrahim lakukan mengenai dua sabitan liwatnya.

Dr Mahathir belajar dari Anwar cara yang betul untuk berpura-pura jadi mangsa. Dan anda harus melakukannya sebelum “letupan” berlaku supaya apabila ia terjadi anda boleh berkata, “Saya telah beritahu kamu.” Anda meramalkan apa akan berlaku supaya anda boleh mengatakan anda tahu ini akan berlaku dan sebab mereka lakukan ini adalah untuk menganiaya anda dengan dakwaan dan tuduhan palsu.

Ya, anak Dr Mahathir yang lain akan menghadapi nasib yang lebih buruk daripada dipecat sebagai Menteri Besar. Ianya mungkin melibatkan penjara. Dan Dr Mahathir tidak mampu melakukan apa-apa melainkan Gani kembali sebagai Peguam Negara – dan ini tidak akan berlaku walaupun satu juta tahun lagi.
Share on Google Plus

About Unknown

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment